Magyarné Várbíró Zita–Szabóné Vékony Andrea–Szatmáriné Mályi Nóra: Hang-lépcső. A
hangtani tudatosság fejlesztése 5–7 éves gyermekeknél. Logotech Kft. Székesfehérvár, 2019.
c. műről

A szerzők munkája hiánypótló az írott nyelv elsajátításának előkészítése területén. A több éve széleskörűen alkalmazott, 5 éves gyermekek szűrésére kidolgozott vizsgálati eljárásban is
szereplő fonológiai tudatosság fejlesztésének előmozdítása a gyermekekkel foglalkozó nem logopédus végzettségű szakemberek és szülők számára alapismeretek, gyakorlatban is alkalmazható, kipróbált technikák ismerete nélkül megoldást igényelt. A mű nyelvezete szakmailag igényes, ám ennek ellenére is közérthető laikusok számára is. A bevezetés során ismertetik az alapfogalmakat, egymásra építettségüket, szerepüket és helyüket a nyelvi fejlődés egészében. A gazdag irodalomjegyzék nemcsak a téma iránt érdeklődő logopédusoknak nyújt további lehetőséget az elmélyülésre, hanem óvónők, szülők számára is tartalmaz olyan hivatkozásokat, melyek egy-egy gyermek problémájának megértését segítik.

A fejezetek logikusan épülnek egymásra. A szűkebb értelemben vett fonológiai tudatosságnál korábbra nyúlnak vissza (figyelem és észlelés), majd annak fejlesztésére a különböző szinteken (mondat-, szó,-, szótag-, valamint hangtudatosság) a fokozatosság elve alapján egyre nehezedő, részletesen ismertetett gyakorlatokkal tesznek javaslatokat. Számos helyen szerepel differenciálási, könnyítési lehetőség.

A szerzők munkája az elméleti ismeretek gyakorlatba ültetésének igényét, a gyermekek problémaspecifikus, írást és olvasást megalapozó fejlesztésének fontosságát, a szülők, valamint a gyermekekkel foglalkozó más szakemberek segítése iránti elkötelezettséget tükrözi.

A művet kiadásra minden szempontból alkalmasnak tartom.

Budapest, 2019. július 16.

Sipos Zsóka
FPSZ XV. KERÜLETI TAGINTÉZMÉNYE – MEIXNER ALAPÍTVÁNY